Dopisy na druhý břeh_2 aneb Jak jsem prospala Dušičky

Psát dopisy někomu, kdo už je na „druhém břehu“ není asi běžné. Přesto nemusíte být spiritista, okultista či jakýkoli jiný „ista“. Třeba si jen chcete povídat. Na něco se zeptat. A dotyčný je kdesi daleko. Nebo tak úplně ne?

Milá Marie,

Začíná na mě doléhat předvánoční nálada (neboli každoroční pocit méněcennosti z toho, že zase nestihnu umýt okna a nakoupit dárky bez tlačenic). Takže…navrhuji změnit téma. Ještě jsem Ti třeba nenapsala, jak jsem strávila Dušičky. Koneckonců, vždyť je to teprve pár týdnů…

Na tenhle svátek se každý rok těším. Těším se na to, jak v klidu zavzpomínám na své blízké, kteří už odešli na druhý břeh (o tom už něco víš, že). Rozhodně nechci říct, že jindy si na ně nevzpomenu, ale na Dušičky přece jen o něco víc. Tenhle čas mi na rozjímání o životě a smrti přijde tak nějak… příhodný. Taky se těším, až místa posledního odpočinku svých blízkých ozdobím květinami, nasaji důstojnou atmosféru věčného ticha a klidu a vyšlu „tam nahoru“ poděkování za to, že pořád můžu být na tomhle břehu.  

Těším se na to do chvíle, než s rodinou vyrazíme „na hroby“. Přesněji řečeno do chvíle, než se děti začnou v autě pošťuchovat a posléze hádat. Než se mi začne dělat špatně, i když sedím na předním sedadle. Než můj muž začne brblat, že není kde zaparkovat. A než zjistím, že zase někdo nutně potřeboval lampičku z našeho hrobu.

Takhle to probíhá už léta, ale letos to přece jen bylo jinak. Poslední říjnový den mě skolila chřipka, a to pořádná. Vážnost situace potvrzovalo několik skutečností: Můj muž mi sdělil, že tak hrozně jsem už dlouho nevypadala; David opouštěl svůj pokoj výrazně častěji než obvykle a chodil se dívat, jestli ještě dýchám a Dianka mi vařila hektolitry čaje a zbytku rodiny teplé večeře. Přes den, kdy byli v práci a ve škole, mě moji milí nechali napospas virům a chmurným myšlenkám.

V den D (D jako Dušičky v kalendáři) mi bylo lépe, ale rozhodně ne natolik, abych se vydala na každoroční anabázi po hřbitovech. Zrušení mise nepřipadalo v úvahu, příbuzní by nás pomluvili. Odložit ji na další víkend se nám taky nechtělo. Nakonec se muž nabídl, že s dětmi hroby objede. Děti se tvářily, jako by spolkly hada, ale neřekly nic. Při pohledu na zuboženou matku se v nich zřejmě ozvalo jejich lepší Já.

Skoro se to stydím napsat, ale sotva se za nimi zavřely dveře, udělalo se mi mnohem líp. Měla jsem před sebou celý den o samotě a v klidu. Jen a jen pro sebe. Nevysvětluj si to špatně. Svou rodinu miluji a jsem s nimi moc ráda, ale…myslím, že mi rozumíš. Koneckonců jsi měla tři děti. Odehnala jsem lehce provinilý pocit a začala přemýšlet, jak ten den strávím. Konečně si udělám manikúru. Umyju si vlasy. Podívám se na film. Sním celou čokoládu. Přečtu si soukromé maily a odpovím na ně. Začtu se do knížky, kterou jsem dostala k minulým Vánocům.

Než jsem se stačila rozhodnout, zazvonil telefon. Můj muž. Chtěl vědět, který věnec patří na který hrob. Když jsem položila telefon, zapnula jsem počítač. Vzápětí volala moje matka, aby se zeptala, jak mi je. V ty dny mi volala v průměru třikrát denně, takže jsem se omezila na stručnou zprávu o svém zdravotním stavu. I tak hovor zabral skoro půl hodiny. Pak jsem si myslela, že si konečně přečtu e-maily za několik dní, ale než jsem se proklikala do své e-mailové schránky, zaujal mě článek o tom, jak uctít památku zesnulých doma; a to jinak, než vyřezanými dýněmi u vchodových dveří. Sotva jsem se začetla, ozval se znovu telefon. Volal zase muž, aby mi tentokrát předal tetu Dášu, kterou potkal na hřbitově. Když se dověděla, že jsem nemocná, chtěla mě aspoň pozdravit. Znovu jsem se začetla do článku, který mimo jiné říkal, že duším zesnulých bychom měli připravit něco dobrého – snad aby k nám lépe trefily. To mě docela zaujalo. Šla jsem nahlédnout do spíže, abych zjistila, jestli mám těm duším co nabídnout. Při té příležitosti jsem objevila zapomenutou láhev ořechového likéru. Dala jsem do misky rýži, sušené ovoce a ořechy a postavila jsem ji za okno. Taky jsem ochutnala ten likér a – světe div se – ještě se dal pít. A tak jsem ochutnávala dál a přemýšlela, jestli si nejdřív umyju vlasy nebo přečtu ty zatracené maily. Asi jsem přemýšlela příliš dlouho, protože jsem nakonec usnula.

Rodinka dorazila večer. Probudila jsem se právě včas na to, abych láhev od likéru stačila kopnout pod postel. Mí drazí mimo jiné prohlásili, že beze mě to nebylo ono. Zahřálo mě to u srdce. Slíbila jsem, že příští rok je v tom určitě nenechám. I když…přísahat bych na to nemohla.     

Tak zase za týden. Mávám Ti na druhý břeh.   

Tvoje Patricie

Autor: Petra Polsen | čtvrtek 8.12.2016 9:50 | karma článku: 9,10 | přečteno: 186x
  • Další články autora

Petra Polsen

Jak jsem šňupala kakao

Nedávno na internetu psali, že v Americe začali prodávat šňupací čokoládu. Jako nevyléčitelná závislačka na téhle pochoutce jsem pochopitelně zbystřila...

18.7.2017 v 7:53 | Karma: 16,82 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Princové jsou na draka

Pokud patříte k zarytým obhájcům volné výchovy, varuju vás předem: tento článek vám může zvýšit krevní tlak.

11.7.2017 v 8:05 | Karma: 37,32 | Přečteno: 1457x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Zaklínadlo jménem čtyřicítka

Kdysi jsem se děsila toho, že mi někdy bude třicet. Nakonec to zdaleka nebylo tak hrozné, jak jsem si myslela. Všem čerstvým třicítkám vzkazuju: užívejte si to, protože...za deset let bude hůř. Vím, o čem mluvím...

15.6.2017 v 8:07 | Karma: 27,41 | Přečteno: 1072x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Tuhle chci doma!

Vždycky mě to dostane. Znova a znova...Z rady, že si máme dát pozor na to, co si přejeme, se už stala dokonale otřepaná fráze. Ale platí pořád. Bohudík...a taky bohužel.

7.6.2017 v 7:03 | Karma: 20,31 | Přečteno: 956x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Tyjo, ten je teda má!

Začnu otázkou: Na co jste pomysleli jako první, když jste si přečetli název tohoto článku? Před jeho zveřejněním mi odpovědělo několik mužů i žen. Odpovědi byly tak jednoznačné, že mě to až překvapilo.

4.5.2017 v 7:23 | Karma: 20,19 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1669x
Jsem překladatelka a autorka Deníku kočičího intelektuála. Oceňuji inteligentní humor a upřímnost. Inspirují mě moudří, tvořiví, cílevědomí a pozitivně naladění lidé. Mám slabost pro kočkovité šelmy, vůni květin a čokoládu. Ještě toho chci hodně poznat, zažít a naučit se. A ještě toho chci lidem i sobě hodně dát. Třeba psaním...

Seznam rubrik