Kostlivci v předsíni

17. 01. 2017 12:02:27
Blíží se oslava zlaté svatby našich a já pomáhám, s čím je třeba. Moje matka při té příležitosti naplánovala úklid, který rozsahem a použitými chemickými prostředky předčí i jarní nebo předvánoční úklid, a to už je co říct.

Fakt, že mrzne jako na Aljašce, ji ani v nejmenším neodradil. Popravdě řečeno, moc tomu nerozumím, protože oslava proběhne v restauraci. Máma všechny námitky odmávla s tím, že doma musí být prostě čisto; pro případ, že by někdo přišel na návštěvu. Skutečnost, že kromě rodiny k našim už léta nikdo nechodí, je poněkud nepodstatná. Táta chodí na šachy do vinárny a máma se se svými kamarádkami (mezi sebou si říkají děvčata) schází v cukrárně. Ale co kdyby, že... Sotva se umyla okna, máma rozhodla, že se udělá pořádek ve skříních. Slovíčko „se“ v podobných případech nabývá zvláštního významu, protože samo „se“ nic z toho nikdy neudělalo. (To nebyla stížnost, spíš jen lehký povzdech).

Pokusila jsem se matku přesvědčit, že i kdyby k nim přece jen někdo zašel, sotva se jim bude dívat do skříní. Ale máma nedala jinak, než že se musí pořádně vygruntovat. Prý je čas od času potřeba pustit do skříní svěží vítr a vyhnat kostlivce. Nevím, co tím myslela, ale pokud bych v jejím šatníku měla něco označit za kostlivce, pak by to určitě bylo několik kožichů, které na sebe už léta nevzala a je hodně nepravděpodobné, že ještě někdy vezme. Jen tak mimochodem jsem se zeptala, co s nimi bude dělat. „Coby,“ opáčila. „Budu je tu mít, jako doteď.“

Všechny kožichy, které jí visí ve skříni, jsou spojeny s nějakou velkou nepříjemností, která se čas od času ve vztahu mých rodičů udála. Táta se tímto způsobem mámě omlouval. Holt mu občas vypadlo z paměti slůvko „promiň“. To se přece stává. Když k tomu došlo, za nějaký čas pak v předsíni visel nový kabát. A ne ledajaký. Krásný, z pravé kůže. Nebo kabelka; červená, luxusní, jaká se tehdy nedala jen tak koupit. Nebo rovnou kožich. Pravý, žádná umělina.

V době hluboké totality, kdy nabídka v obchodech byla žalostná a ženy musely všemožně improvizovat, byla máma nejlépe oblékanou ženou naší čtvrti. Její modely vzbuzovaly typickou českou závist a otázku, kde na to mí rodiče berou. A u zasvěcených taky obdiv nad tím, že táta vždycky trefí tu správnou velikost. No, máminy míry měl prostě v ruce. A taky bratra ve Švýcarsku, který mu čas od času poslal nějaké franky. A ty tatínek vyměnil za tuzexové bony, aby maminka mohla být „za dámu“. Co na tom, že někdy s pláčem a skřípěním zubů.

Zajímalo mě, jestli mámu nemrzí, že se jí táta nikdy za nic neomluvil. Podívala se na mě trochu udiveně.

„Ale...on se přece omluvil,“ řekla po chvíli. „A mockrát.“

Asi jsem se zatvářila pochybovačně, protože trvala na svém.

„Ale jo, omluvil se. Svým způsobem.“

Na to nebylo co namítnout a máma nejspíš ani žádnou odpověď nečekala. Pak se ještě na moment zamyslela a dodala:

„Jen ho to stálo o trochu víc, než kdyby tu hubu otevřel.“

Co na to říct... Jsem moc ráda, že mému muži ono kouzelné slůvko z paměti nevypadlo. Protože... co bych já, ochránkyně zvířat, s tolika kožichy dělala?

Autor: Petra Polsen | úterý 17.1.2017 12:02 | karma článku: 18.38 | přečteno: 752x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Mám za sebou desať rokov práce kaplána vo väzení. Takže trochu viem, čo to robí alebo nerobí s človekom, keď sa dopustí veľkého zla.

29.3.2024 v 11:54 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 187 | Diskuse

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 21.69 | Přečteno: 384 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 30.62 | Přečteno: 534 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.14 | Přečteno: 189 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.38 | Přečteno: 9294 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1568

Jsem překladatelka a autorka Deníku kočičího intelektuála. Oceňuji inteligentní humor a upřímnost. Inspirují mě moudří, tvořiví, cílevědomí a pozitivně naladění lidé. Mám slabost pro kočkovité šelmy, vůni květin a čokoládu. Ještě toho chci hodně poznat, zažít a naučit se. A ještě toho chci lidem i sobě hodně dát. Třeba psaním...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...