Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebojme se čisté špíny

Mám kolem sebe ráda čisto, ale dnes se přimluvím za bakterie. Může za to jeden mladý bankovní úředník.

Vypadal, jako by vypadl z reklamy na banku, kterou můžete mít rádi. Co na tom, že pracoval pro jinou. Jednání s ním byla radost: Byl milý, vstřícný a dobře se vyznal ve své práci. Po půl hodině jsem vyplula z jeho kanceláře, plně spokojena s průběhem i výsledkem jednání a nakažena jeho odzbrojujícím úsměvem. Ušla jsem pár kroků a začala hledat mobil, abych zavolala svému muži. Pak mi došlo, že zůstal na mladíkově stole, kam jsem si ho z neznámého důvodu odložila. Následovalo pár kroků zpět, zaklepání na dveře a…asi jsem měla počkat, až se ozve „dále“ nebo tak něco. Já jsem nepočkala, a tak jsem byla svědkem toho, že mladík, který mi při odchodu tak srdečně potřásl pravicí, si teď onu dlaň vehementně otíral antibakteriálním ubrouskem. Po mém vpádu vypadal jako kluk přistižený na švestkách (nebo při něčem úplně jiném). Omluvně se usmál a dodal něco v tom smyslu, že teď zrovna řádí ošklivá chřipka. (Jako by existovala taky pěkná chřipka).

Vycouvala jsem s omluvou a cestou domů jsem zauvažovala, jestli nejsem nezodpovědná, když si ruce myju obyčejným, a ne antibakteriálním, mýdlem. Když teď řádí ta chřipka….Na chvíli jsem podlehla pokušení a umínila si, že jen co vystoupím z tramvaje, skočím do nejbližší lékárny nebo drogerie a koupím si něco, čím ty malé potvůrky zpacifikuju.

Vzápětí se ale přihlásil o slovo selský rozum, který vyhrabal střípky mého mikrobiologického vzdělání a položil mi logickou otázku: k čemu je člověku, který se bojí chřipky, antibakteriální gel, když chřipku (tu ošklivou, i tu běžnou) způsobuje virus? A na viry jen tak něco neplatí. Tedy, antibakteriální ubrousky nebo gely rozhodně ne. Jak k tomu tedy bakterie přijdou, že je viníme z něčeho, za co nemůžou? A jak k tomu vůbec přijdou, že jsme z nich udělali ohavně slizké a nesympatické (po)tvory, jejichž náplní je být hlavně a především…zlé? Protože přesně takové jsou všechny bakterie v reklamě, které se zlomyslně smějí a množí v našem záchodě, než přijde nějaký hrdina se silnou zbraní v ruce a spláchne je něčím, z čeho už se nevzpamatují.

Výrobci antibakteriálních prostředků taktně mlčí o tom, že drtivá většina bakterií, které se drze roztahují v našem záchodě, nejdřív spokojeně žije v našem tlustém střevě. Zaplaťpánbů. Bez nich bychom to měli hodně těžké. To přinejmenším. Spíš bychom bez nich nebyli vůbec. Tak jak k tomu přijdou, že si vysloužily tak špatnou reputaci? Jistě, existuje spousta druhů, které způsobují nepříjemnosti nebo dokonce smrtelné nemoci. Ale takovým hrozeb na nás v neviditelném světě číhá řada, a za viníky nejsou vždycky jen bakterie. Co tahle viry, plísně, kvasinky, prvoci? Taky nám dokáží pěkně zavařit.  Ale zbraně proti nim se jen tak, volně, většinou neprodávají, a tak se na ně nemusí dělat reklama, pravda.

Mladíkovo hygienické opatření jsem si nevzala osobně. Každý ať si dělá, co se mu líbí a dělá mu dobře. Takže…proč vlastně tenhle článek? Třeba proto, abychom častěji poslouchali svůj selský rozum a…nenechali se zblbnout. Můj dědeček rád pil mléko přímo od krávy a jedl třešně přímo ze stromu. Při práci na zahradě se rád mazlil s hlínou a často si pak „zapomněl“ umýt ruce. S „čistou špínou“ si vždycky poradil po svém. Dožil se čyřiadevadesáti. Že byla jiná doba? Jistě. Ale člověk je pořád stejný.

Děti neporostou rychleji ani nebudou šťastnější, když jim hračky pravidelně postříkáme dezinfekcí. Takzvaná hygienická čistota je na život líp nepřipraví. Nenavádím k hazardu se zdravím, ale představuji si, jak se bude dařit kytce, která vyrostla ve skleníku, na zahradě…na normální, čistě špinavé zahradě.

Možná se vám zdá, že nejsem pro pokrok, ale to jen tak vypadá. Až někdo začne prodávat prostředek, který zaručeně zlikviduje 99,9 % lidské blbosti a negativity, tak klidně podlehnu reklamě a poběžím si ho koupit. 

Autor: Petra Polsen | čtvrtek 20.4.2017 6:59 | karma článku: 28,02 | přečteno: 1022x
  • Další články autora

Petra Polsen

Jak jsem šňupala kakao

Nedávno na internetu psali, že v Americe začali prodávat šňupací čokoládu. Jako nevyléčitelná závislačka na téhle pochoutce jsem pochopitelně zbystřila...

18.7.2017 v 7:53 | Karma: 16,82 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Princové jsou na draka

Pokud patříte k zarytým obhájcům volné výchovy, varuju vás předem: tento článek vám může zvýšit krevní tlak.

11.7.2017 v 8:05 | Karma: 37,32 | Přečteno: 1457x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Zaklínadlo jménem čtyřicítka

Kdysi jsem se děsila toho, že mi někdy bude třicet. Nakonec to zdaleka nebylo tak hrozné, jak jsem si myslela. Všem čerstvým třicítkám vzkazuju: užívejte si to, protože...za deset let bude hůř. Vím, o čem mluvím...

15.6.2017 v 8:07 | Karma: 27,41 | Přečteno: 1072x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Tuhle chci doma!

Vždycky mě to dostane. Znova a znova...Z rady, že si máme dát pozor na to, co si přejeme, se už stala dokonale otřepaná fráze. Ale platí pořád. Bohudík...a taky bohužel.

7.6.2017 v 7:03 | Karma: 20,31 | Přečteno: 956x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Tyjo, ten je teda má!

Začnu otázkou: Na co jste pomysleli jako první, když jste si přečetli název tohoto článku? Před jeho zveřejněním mi odpovědělo několik mužů i žen. Odpovědi byly tak jednoznačné, že mě to až překvapilo.

4.5.2017 v 7:23 | Karma: 20,19 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Jak to, že nejsem mrtvá?!

Spáchat malý dopravní přestupek nutně nemusí být jen špatné. Můžete se o sobě dovědět něco, co jste absolutně netušili. A při tom ušetřit dvě stovky. Nebo i víc...

26.4.2017 v 7:15 | Karma: 36,63 | Přečteno: 2703x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Rychlík do pekla

Možná jste přesvědčení, že určité věci by se vám v životě nemohly stát. Ale...víte to jistě? Víte přesně, kde jsou vaše hranice, za které byste za žádných okolností nešli?

9.3.2017 v 7:32 | Karma: 28,03 | Přečteno: 2084x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Nekastrujme muže

Znáte to. Šly jste na babinec a teď se vracíte ze sletu čarodějnic. Při odchodu z domu se loučíte se svým mužem. Když se po několika hodinách vrátíte domů, v obýváku sedí ňouma, který vám nepřinese kytku, co je rok dlouhý...

23.2.2017 v 7:52 | Karma: 36,74 | Přečteno: 3484x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Vezmeš si mě?

Marně přemýšlím, jak uvést téma dnešního článku, protože je...řeknu to rovnou...tak trochu o hovně. Slušněji řečeno o psím exkrementu. Ne, nebojte se. Nemíním moralizovat nad těmi, co nesbírají.

2.2.2017 v 7:40 | Karma: 24,38 | Přečteno: 2490x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Jak se můj kocour ocitl v erotice

Můj kocour se nechtěně dostal do erotické literatury. Záměrně říkám můj a ne náš. Nemyslím totiž našeho zrzavě mourovatého kocoura, který většinu dne prospí a o erotice si může nechat jen zdát.

25.1.2017 v 8:43 | Karma: 15,61 | Přečteno: 793x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Kostlivci v předsíni

Blíží se oslava zlaté svatby našich a já pomáhám, s čím je třeba. Moje matka při té příležitosti naplánovala úklid, který rozsahem a použitými chemickými prostředky předčí i jarní nebo předvánoční úklid, a to už je co říct.

17.1.2017 v 12:02 | Karma: 18,59 | Přečteno: 752x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Klídek, paninko, klídek!

Před pár dny moje děti odjely na hory a já jsem se záhy dověděla, že moje šestnáctiletá dcera lže, kouří trávu, peníze na obědy ve školní jídelně utrácí za bůhvíco a chodí se dvěma kluky najednou.

12.1.2017 v 7:43 | Karma: 31,02 | Přečteno: 3211x | Diskuse| Ona

Petra Polsen

Nikdy neříkej nikdy

Zas je tu čas novoročních předsevzetí...Nepopírám, že jsem taky patřila k lidem, kteří věří, že se změnou letopočtu se jejich život začne ubírat jiným směrem: k lepším zítřkům...

7.1.2017 v 10:37 | Karma: 14,63 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1669x
Jsem překladatelka a autorka Deníku kočičího intelektuála. Oceňuji inteligentní humor a upřímnost. Inspirují mě moudří, tvořiví, cílevědomí a pozitivně naladění lidé. Mám slabost pro kočkovité šelmy, vůni květin a čokoládu. Ještě toho chci hodně poznat, zažít a naučit se. A ještě toho chci lidem i sobě hodně dát. Třeba psaním...

Seznam rubrik